Le o meu blog

O paradoxo do día da semana inesperado

Teño lido varias versións distintas do paradoxo do día da semana inesperado que, en realidade, veñen ser todos o mesmo porque se basean nunha mesma situación. Non lle sei ningún nome alusivo que se empregue habitualmente, máis ben semella que cada versión ten o seu propio bautismo, coma o paradoxo do exame sorpresa, o paradoxo do aforcamento inesperado ou o paradoxo do regalo sorpresa (véxase na referencia de Bunch). A variante que vou contar aquí é a que tal vez se poida trazar como a orixinal, ou polo menos a primeira da que parece terse constancia. De todos os xeitos, como non creo que teña especial relevancia a cal das versións nos acheguemos, nestas liñas eu só lle vou contar unha a vostede, e déixolle as ligazóns anteriores por se quere coñecer outras.

«Saíu á luz un novo e poderoso paradoxo», anunciou en 1951 Michael Scriven (1928 – 2023) na revista británica de filosofía Mind. Scriven non foi o primeiro en reparar neste paradoxo, pero naquel entón era un respectable profesor da Universidade de Indiana (EEUU), unha voz con autoridade suficiente para facerse oír e dar difusión ao paradoxo, motivando que outros autores dirixiran cara el a súa atención.

Hoxe sabemos que o paradoxo xa circulaba con anterioridade, e todo semella que a súa orixe a pode determinar Lennart Ekbom (n. 1919) en tempos da II Guerra Mundial (c. 1943-1944), concretamente nun anuncio emitido na radio pola Compañía de Radiodifusión Sueca:

Esta semana vaise celebrar un exercicio de defensa civil. Para garantir que as unidades correspondentes estean debidadamente preparadas, ninguén saberá con antelación que día terá lugar este exercicio.

Radiodifusión
Imaxe xerada por IA.

En canto o escoitou, Ekbom recoñeceu que había algo estraño neste anuncio, e discutiuno co seu alumnado do Östermalms College de Estocolmo. Enseguida agromou un paradoxo lóxico, a súa é a versión que imos analizar aquí: o paradoxo do día da semana inesperado.

Deámoslle un pouco de contexto ao anuncio para entender onde radica o paradoxo. Pensemos que se emitiu un luns pola mañá, xa de madrugada, e a información detalla que se celebrará a mediodía nun dos sete días da semana, pero non se revelará até un par de horas antes. Queda, por tanto, toda a semana por diante para a celebración do exercicio de defensa, pero a golpe de luns non se sabe que día escollerán, seno o domingo o último día no que pode ter lugar.

Por suposto, partimos da base de ter que producirse de forma inesperada. Este aspecto é o que permite descartar o domingo. Por que? Pois porque unha vez pasou o mediodía do sábado sen que se celebre o exercicio, a xente xa saberá seguro que se vai celebrar o domingo e o carácter sorpresa perderase, incumprindo as indicacións do anuncio.

Pero resulta que, unha vez eliminada a opción do domingo, tamén podemos desbotar o sábado. Isto é así porque, ao desestimar o domingo e non terse celebrado o exercicio entre o luns e o venres, pasado o mediodía deste último xa se sabería de antemán que vai ser ese día (lembre: está claro que o domingo é imposible que nos colla por sorpresa). Por tanto, a súa celebración en sábado tampouco tería nada de inesperado.

De forma análoga, pode establecerse un argumento recursivo cara atrás. Tras descartar os últimos días da semana, o mesmo razoamento aplicado ao sábado pode aplicarse para o día anterior, e así sucesivamente. O cal nos leva a unha conclusión clara: o exercicio de defensa civil non se pode realizar de forma inesperada, o anuncio é contraditorio. Non haberá exercicio ningún, toda a xente fica despreocupada.

Todos os días da semana, riscados
Imaxe xerada por IA.

Porén, ao chegar o mércores pola mañá a sirenas antiáreas resoan e o exercicio lévase a cabo. Toda a lóxica anterior vese refutada pola realidade, xa que o evento colle a todo o mundo por sorpresa. Velaquí a fascinación á que aludía Scriven con este paradoxo: está claro que a realización do exercicio si nos pode coller de imprevisto pero, entón, cal é o erro na cadea de razoamento anterior?

Para examinar máis detalladamente o enunciado do paradoxo, imos tomar unha técnica habitual na resolución de problemas: reducilo a outro equivalente, pero máis simple. Neste caso, supoñamos que o anuncio establece algo así: «O xoves a mediodía vai ter lugar un exercicio de defensa civil. O exercicio terá lugar de forma inesperada para a poboación». Así, a xente razoa que, se efectivamente se celebra o xoves, non será unha sorpresa, polo que o anuncio é contraditorio: a postura que adoptan é a imposibilidade de que teña lugar o exercicio. Non obstante, chega o xoves e o exercicio transcorre con total normalidade, polo que todo o mundo se asombra. Ao final, resulta que a Compañía de Radiodifusión Sueca tiña razón e cumpriu co anunciado.

O paradoxo é perturbador, non si? Pasou o tempo, e non hai ningunha resolución satisfactoria que a explique de forma clara e contundente. Nalgúns aspectos recorda ao coñecido paradoxo do mentiroso. Para a escola lóxica, é difícil traducir o enunciado do paradoxo á lóxica formal por culpa do significado tan vago que encerra o carácter inesperado, sorpresivo que se debe agardar. Para a escola epistemolóxica, a afirmación que se supón que a xente “sabe” que é verdadeira é unha afirmación sobre a súa incapacidade para “saber” certas cousas. O miolo da cuestión radica en que a Compañía de Radiodifusión Sueca sabe algo que a xente non sabe, dunha maneira na que, simplemente, non se pode aplicar razoamento ningún.

En todo caso, sobre a natureza deste paradoxo non se alcanzou consenso ningún, non existe convenio para unha resolución canónica. É posible que caia máis no caixón das falacias ca no dos paradoxos. Pero, unha vez chegamos até aquí, dígame: vostede, que opina ao respecto? Celebrarase? Non se celebrará? Que día será? Será realmente inesperado?

Algunhas referencias:

  • Bunch, Bryan (1982). Mathematical Fallacies and Paradoxes. Dover Publications, Nova York.

  • Gardner, Martin (2014). Knots and Borromean Rings, Rep-Tiles, and Eight Queens. Capítulo 1: The Paradox of the Unexpected Hanging. Cambridge University Press, Cambridge.

 

Deixa un comentario

Contáctame